Binnen het Ministerie van Defensie hebben onze Young Professionals als projectmedewerkers bijgedragen aan de realisatie van een servicepunt voor de gehele Defensie organisatie. Verschillende Young Professionals hebben hun kennis mogen delen en binnen wisselende procesoptimalisatie trajecten een bijdrage geleverd. Er is gestart met een IST analyse van de lokale Servicebalie dienstverlening op alle kazernes in het land. Hierbij werd gekeken naar het wat, hoe en door wie van alle processen die via de Servicebalie lopen. Op basis van deze conclusies zijn er landelijke aanbevelingen gedaan.
Een ander traject heeft te maken met DigiInkoop; het Rijksbrede platform voor inkopen, bestellen en betalen. Hierbij is geïnventariseerd hoe DigiInkoop precies werkt, waar knelpunten liggen, waar het goed gaat en waar de ontevredenheid vandaan komt.
Het inventariseren en in kaart brengen van de huidige situatie is ook gedaan voor het traject gericht op IV-werkplekdiensten. Hierbij is gekeken naar de uitgifte van werkplek gerelateerde middelen en diensten en het proces hieromheen.
Het derde traject heeft betrekking op de ‘Niet-Standaard Aanvragen’. Bij de zeven Defensieonderdelen is geïnventariseerd welke systemen worden gebruikt, welke processen worden doorlopen en waar de rollen binnen deze processen belegd zijn.
Voor al deze trajecten wordt gekeken hoe dit in zijn geheel binnen een nieuw Service Management Systeem kan passen en wordt een rapport geschreven van de IST situatie. Op basis van deze IST situatie worden er aanbevelingen gedaan.
Over het Ministerie van Defensie
Het Ministerie van Defensie is verantwoordelijk voor vrede en veiligheid in Nederland en daarbuiten. De verschillende krijgsmachten leveren een bijdrage aan de stabiliteit en vrijheid in de wereld. De organisatie telt circa 60.000 militairen en burgers die verdeeld zijn over zeven organisatiedelen.